BERITA MUTAKHIR
latest

728x90

header-ad

468x60

header-ad

5,000 kes sehari sebelum akhir Mei?

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) membuat unjuran "ketidakpatuhan terhadap SOP" adalah lebih 5,000 kes sehari sebelum akhir bulan Mei. 

Terdahulu, KKM mensasarkan kes baru Covid-19 mencapai 500 setiap hari pada bulan Mei. 

Unjuran kedua kementerian untuk "kepatuhan terhadap SOP" pula menunjukkan sasaran asalnya kes baru jatuh ke bawah dan di bawah 500 setiap hari pada masa yang sama. 

Namun, kadar pertumbuhan kes sebenarnya kini mengesan unjuran untuk "ketidakpatuhan terhadap SOP", dengan rata-rata kes harian semasa lebih dari 2,200. 

Malah kes harian Covid-19 di negara mungkin kembali ke tahap kemuncak "gelombang ketiga" kerana ketidakpatuhan pencegahan prosedur operasi standard (SOP). 

Menurut Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, kadar pembiakan efektif (rt) Covid-19 kini 1.16.


Buat masa ini, pematuhan dengan SOP pencegahan tetap menjadi satu-satunya pilihan negara untuk membendung kenaikan kerana program vaksin Covid-19 masih perlahan, dengan kurang dari 500,000 orang dari populasi negara lebih dari 33 juta telah divaksinasi sepenuhnya setakat ini.
« PREV
NEXT »

No comments